ジャイナ (जैन) 論理學
非斷定。唯一の結論の否定
サプティバンギーナーヤ saptibhaṅgīnāya。七種の豫測 (多値論理) 命題$ Pに就いて、肯定する$ P觀點を$ T、否定する$ \overline P觀點を$ F、中立な$ \neg P\land\neg\overline P觀點を$ Uとする
table:saptibhaṅgīnāya
T F U
syād-asti 1 0 0
syād-nāsti 0 1 0
syād-asti-nāsti 1 1 0
syād-asti-avaktavyaḥ 0 1 1
syād-nāsti-avaktavyaḥ 0 0 1
syād-asti-nāsti-avaktavyaḥ 1 1 1
syād-avaktavyaḥ 1 0 1
1. スィヤード・アスティ syād-asti
ある觀點からは、それは存在する。Affirmation. in some ways, it is.
Arguably, it (that is, some object) exists (syad asty eva).
p is a member of every standpoint in S.$ \exist T\land\neg\exist F\land\neg\exist U
2. スィヤード・ナースティ syād-nāsti
ある觀點からは、それは存在しない。Denial. in some ways, it is not.
Arguably, it does not exist (syan nasty eva).
Not-p is a member of every standpoint in S.$ \neg\exist T\land\exist F\land\neg\exist U
3. スィヤード・アスティ・ナースティ syād-asti-nāsti
ある觀點からは、それは存在しかつ存在しない。Joint but successive affirmation and denial. in some ways, it is, and it is not.
Arguably, it exists; arguably, it doesn't exist (syad asty eva syan nasty eva).
p is a member of some standpoints, and Not-p is a member of the rest.$ \exist T\land\exist F\land\neg\exist U
4. スィヤード・アスティ・アヴァクタヴィヤ syād-asti-avaktavyaḥ
ある觀點からは、それは存在し、言語化不可能である。Joint and simultaneous affirmation and denial. in some ways, it is, and it is indescribable.
Arguably, it exists; arguably, it is non-assertible (syad asty eva syad avaktavyam eva).
Not-p is a member of some standpoints, the rest being neutral.$ \neg\exist T\land\exist F\land\exist U
5. スィヤード・ナースティ・アヴァクタヴィヤ syād-nāsti-avaktavyaḥ
ある觀點からは、それは存在せず、言語化不可能である。Joint and simultaneous affirmation and denial. in some ways, it is not, and it is indescribable.
Arguably, it doesn't exist; arguably, it is non-assertible (syan nasty eva syad avaktavyam eva).
p is neutral with respect to every standpoint.$ \neg\exist T\land\neg\exist F\land\exist U
6. スィヤード・アスティ・ナースティ・アヴァクタヴィヤ syād-asti-nāsti-avaktavyaḥ
ある觀點からは、それは存在しかつ存在せず、言語化不可能である。Joint and simultaneous affirmation and denial. in some ways, it is, it is not, and it is indescribable.
Arguably, it exists; arguably, it doesn't exist; arguably it is non-assertible (syad asty eva syan nasty eva syad avaktavyam eva).
p is a member of some standpoints and Not-p is a member of some other standpoints, and the rest are neutral.$ \exist T\land\exist F\land\exist U
7. スィヤード・アヴァクタヴィヤ syād-avaktavyaḥ
ある觀點からは、それは言語化不可能である。Joint and simultaneous affirmation and denial. in some ways, it is indescribable.
Arguably, it is non-assertible (syad avaktavyam eva).
p is a member of some standpoints, the rest being neutral.$ \exist T\land\neg\exist F\land\exist U
ナヤヴァーダ— nayavāda。部分的な眞理
七種の眞理
實體に關する
1. Naigama-naya : common sense or a universal view。事物の普遍と特殊を區別しないナヤ
2. Samgraha-naya : generic or class view that classifies it。普遍性だけの包括的なナヤ
3. Vyavahara-naya : pragmatic or a particular view assesses its utility。普遍性を特殊性と對比する實踐的なナヤ
樣相に關する
4. Rijusutra-naya : linear view considers it in present time。現在の狀態のみを直線的にみるナヤ
5. Sabda-naya : verbal view that names it。語の樣相 (時制の差等) から意味をとらへるナヤ
6. Samabhirudha-naya : etymological view uses the name and establishes it nature。語義の由來等から微細な意味の差をとらへるナヤ
7. Evambhuta-naya : actuality view considers its concrete particulars。對象の樣相の働きの差によってとらへるナヤ